Educação do Campo e Sociolinguística Educacional
Trilhas pedagógicas decoloniais
DOI:
https://doi.org/10.55847/enlaces.v3i.962Keywords:
Educação do Campo, Sociolinguística Educacional, (De)ColoniadadeAbstract
Rural Education consists of a pedagogical modality compromised with a set of knowledge produced by rural subjects by legitimating their sociocultural practices pedagogically in such a way that the School recognizes and reinforces their identities (Cf. CALDART, 2004). The Educational Sociolinguistics, in turn, is guided by the pedagogical approach of linguistic variation (Cf. BORTONI-RICARDO, 2005; COAN; FREITAG, 2010; MARTINS; VIEIRA; TAVARES, 2014), in order to provide a plural and democratic linguistic education, by which, among other actions, the linguistic prejudice on non-standard varieties – including the rural ones – is confronted. This paper probes into the sociolinguistic teaching approach in the field of Rural Education so that it can be inserted into a category of political-pedagogic practices with decolonizing purposes. Thus, the sociolinguistic teaching of Portuguese is pointed out as a pedagogical alternative that, especially in Rural Education, contributes to minimizing the Coloniality of Knowledge (QUIJANO, 2005; BABTISTA; LÓPEZ-GOPAR, 2019), that is, a process that – resulting from colonialism – is responsible for, among other consequences, leading school to endorse, in the teaching-leaning processes, a European worldview while local identities are neglected, like the ones the rural subjects hold.
References
AMORIM, F. S. Ensino do português brasileiro: por uma pedagogia descolonial. Web-Revista Sociodialeto, v. 05, p. 111-138, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/292695294_ENSINO_DO_PORTUGUES_BRASILEIRO_POR_UMA_PEDAGOGIA_DESCOLONIAL. Acesso em: 02 jun. 2020.
BAPTISTA, L. M. T. R.; LÓPEZ GOPAR, M. E. Educação crítica, decolonialidade e educação linguística no Brasil e no México. Letras & Letras, v. 35, n. especial, p. 1-27, 23 out. 2019. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/49261/27233. Acesso em: 21 dez. 2020.
BECHARA, Evanildo. Ensino da gramática: opressão? Liberdade? 12. ed. São Paulo: Ática, 2006.
BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemu na escola, e agora?: sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
BORTONI-RICARDO, S. M. Manual de Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. De 20 de Dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 07 jul. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dezsite.pdf. Acesso em: 27 jul. 2020.
CALDART, R. Elementos para a construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. In: MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. A. (Org.). Contribuições para a construção de um Projeto de Educação do Campo. Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”, n. 5, Brasília, 2004.
COAN, M.; FREITAG, R. Sociolinguística Variacionista: pressupostos teórico-metodológicos e propostas de ensino. Domínios de Lingu@Gem, v. 4, p. 173-194, 2010. Disponível em http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/11618/6863. Acesso em: 17 dez. 2020.
LUCCHESI, D. Língua e sociedade partidas: a polarização sociolinguística do Brasil. São Paulo: Contexto, 2015.
MARTINS, M. A.; VIEIRA, S. R.; TAVARES, M. A. (Org.). Ensino de português e sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014.
MATTOS e SILVA, R. V. O português são dois: novas fronteiras, velhos problemas. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
OLIVEIRA, L. F.; CANDAU, V. M. F. Pedagogia Decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte: UFMG. v. 26, p.15-40, 2010.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. p.227-278, 2005.
SANTOS, R. B. História da Educação do Campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Teias, Rio de Janeiro, v. 18, p. 210-224, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Telma Maria Pereira dos Santos, Fabrício da Silva Amorim, Bárbara Elaine Correia de Santana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
-
Autores mantêm os direitos autorais e concedem ao periódico o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a License Creative Commons Attribution do tipo Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial no periódico e não permite alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais;
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.